joi , 17 octombrie 2019
Home / Actualitate / Transportul în comun din Ploiești, o afacere care iese în minus cu vreo 15 mil. lei

Transportul în comun din Ploiești, o afacere care iese în minus cu vreo 15 mil. lei

De când există, fie că s-a numit Regia Autonomă de Transport Călători (RATP), fie SC Transport Călători „Express” (TCE), instituția aflată în subordinea Consiliului Local Ploiești n-a făcut altceva decât să se plângă: că n-are bani, că duce lipsă de piese de schimb, că Primăria Ploiești nu livrează la timp subvențiile, că refuză să-i plătească niște datorii câștigate în instanță, că nu primesc salariații tichete de hrană etc. Dar niciodată nu s-a revoltat că este parazitată politic. Că are un management neperformant. Sau că mașinile sunt murdare. Sau că unele curse sar peste orarul de funcționare. Sau că șoferii n-au și ei o uniformă sau măcar o ținută care să sugereze respect. Cel mai nou, salariații amenință cu greva generală. Tot „defectul” îl găsesc în exterior, nu și înlăuntrul companiei publice.

Liderul de sindicat al societății sugera că, printre motivele care au condus la decizia declanșării unei greve generale, se numără: „în Consiliul Local Ploiești nu s-au făcut, nici până acum, demersurile necesare pentru includerea în bugetul TCE a subvențiilor necesare pentru acoperirea gratuităților la transportul în comun pentru elevi, studenți și pensionari. Apoi, deși există o sentință definitivă, nu s-a dispus nici plata datoriei municipalității către TCE, în valoare de 7 milioane de lei. Mai sunt și datorii la diverși furnizori, la ANAF”. Sindicaliștii au mai spus că au discutat cu primarul și viceprimarii această situație, dar n-au obținut nicio promisiune de redresare a situației. Astăzi ne-am propus să aflăm cum stau lucrurile în realitate și vom lucra cu materialul clientului, respectiv, cu raportul de activitate al societății pentru anul 2018.
Conduceri pe jumătate politice
SC Transport Călători „Express” SA, fostă RATP, s-a înființat în baza HCL 220/27.06.2013. Și tot în noiembrie 2013, Primăria Ploiești a semnat cu TCE un contract de delegare a gestiunii serviciului de transport pentru o perioadă de 6 ani. Atenție, luna următoare expiră acest document, așa că e nevoie fie de o nouă achiziție publică, fie de prelungirea contractului, printr-un act adițional. Acționari ai TCE sunt municipiul Ploiești, reprezentat de Consiliul Local, cu 99,98% de acțiuni și SGU-cu 0,02% acțiuni. Adunarea Generală a Acționarilor a fost și este exclusiv reprezentată politic. În prezent, ea are următoarea componență: Marcu Valentin-PNL, Frusina Nicolae Vlad-PNL, reprezentanți ai municipiului Ploiești și Dănilă Alin Mihael- PSD, reprezentant al SGU Ploiești. Consiliul de Administrație, care nu este selectat atât de transparent pe cât s-ar crede ori ar presupune OUG 109/2011 privind guvernanța corporativă, a suferit repetate modificări, fiind acum format din Dobrescu Cătălin, Vârlan Alexandru, Aldescu Aurora, Tănase Ana Maria Carmen, Vlad Costel Cătălin. Conducerea este asigurată de Alexandri Nicolae-director general, Ion Micu-director tehnic, Ionelia Ionescu-director exploatare și Monica Tănase-director financiar. În privința directorilor generali, aceștia au fost invariabil numiți pe criterii politice. Actualul manager a fost inițial membru al PNL, iar anul trecut, acesta a demisionat de la liberali și s-a înscris în PSD, lucru care, surprinzător, nu apare în declarația de interese.
Grad de uzură incredibil, program de înnoire a parcului auto-în așteptare
În 2018, potrivit raportului de activitate al TCE, transportul public a fost asigurat de un parc de mașini alcătuit din 170 de autobuze (10 noi, primite în concesiune), 25 de troleibuze (24 în concesiune) și 31 de tramvaie (total-226 mijloace de transport). Gradul de uzură este unul care, dacă s-ar cunoaște, i-ar face pe călători să nu se mai urce în mijloacele de transport: 215,10% în cazul autobuzelor, 158,60% -troleibuze și 187%-tramvaie. Adevărul este că troleibuzele au fost achiziționate la mâna a doua, de pe undeva din Austria, iar ultimele autobuze noi, în afară celor 10 cumpărate anul trecut, au sosit prin anul 2000 parcă. Drept este că Primăria Ploiești mai are un contract pentru 40 de autobuze noi, dar acesta e-n așteptare, din cauză că împrumutul la care a apelat municipalitatea a fost aprobat abia în acest an, însă n-au fost efectuate trageri (de fapt nu s-a ținut nici licitația), din pricina unui ordin al Ministerului de Finanțe. De asemenea, din bani europeni, dar pe niște contracte derulate la nivel național, ar mai trebui să sosească la Ploiești 9 autobuze electrice, 20 de troleibuze și 20 de tramvaie. Asta ar mai salva cumva situația.
Mijloacele de transport au ocolit… planeta de 171 ori!
Cât privește indicatorii de producție pentru anul trecut, toate mijloacele de transport ale TCE au parcurs 6. 865. 000 km, ceea ce înseamnă că ar fi făcut de 171 de ori ocolul pământului pe la ecuator! În fiecare zi, rezultă că au circulat 18. 808 km, cam cât un tur complet al Europei sau 783, 6 km /oră, fix distanța de la Ploiești până la Budapesta! Pe de altă parte, societatea TCE își dă de una singură nota maximă, spunând că au existat zero cazuri când vreun traseu a fost întrerupt mai mult de 24 de ore din vina exclusivă a companiei. Sau că procentul de întârzieri mai mult de 3 minute, din vina proprie, a fost de 5,47%. Nu știm ce au măsurat oamenii aceștia, dar sigur nu autobuzele de la Ploiești, fiindcă situația pare altfel din perspectiva călătorului. I-am invita deci să coboare din mașinile lor pentru o lună și să facă naveta cu tramvaiul…
82 de accidente din cauza personalului TCE
În circuitul acesta de 6,8 mil. km, mijloacele de transport din Ploiești au fost implicate în 347 de evenimente rutiere (accidente), mai mult cu 7% decât în 2017 (322). Acestea, spune conducerea societății, au intervenit pe fondul intensificării circulației pe străzile Ploieștiului, mai multe autoturisme fiind nevoite să tranziteze orașul, din cauza lucrărilor la centurile ocolitoare. Din câte ne amintim noi, în 2018 nu au existat atât de multe reparații pe centuri, dar adevărul ar fi că traficul este uneori infernal în municipiu. Din 347 de accidente, în 82 personalul TCE a fost declarat vinovat.
Peste 14.000 de călători frauduloși
În urma controlului legitimațiilor de călătorie, au fost depistate circulând fraudulos 14.634 de persoane, cu 22% mai puțin decât în 2017. Numărul biletelor de suprataxă a crescut în schimb, comparativ cu anul precedent, cu 27%, și asta din cauză de tichetul de acest tip a scăzut ca preț de la 63 lei, la 25 lei. Această ieftinire i-a determinat pe controlori să îndrăznească să aplice aceste sancțiuni, iar pe călători să fie dispuși să le plătească.
34,5 mil. lei, subvenții pentru pensionari
În 2018, TCE a vândut bilete de 14,136 mil. lei, abonamente de 8,25 mil. lei, tichete de o zi în cuantum de 3,043 mil. lei și bilete de suprataxă de numai 0,120 mil. lei. Ar rezulta deci venituri proprii de 25,549 lei. Grosul banilor vine însă din programul de stat sau local de subvenții, respectiv, acordarea de gratuități sau compensații unor categorii sociale precum pensionari, elevi, studenți, persoane cu dizabilități, veterani, revoluționari, deportați. Acest program social s-a ridicat la 49,657 mil. lei, din care subvenții pentru pensionari înseamnă 69,57%, respectiv, 34,547 mil. lei. Anul trecut s-au încasat, din suma totală subvenționată, 44,8 mil. lei.
67,6% din venit, îngropat în salarii
Bugetul TCE a crescut constant în ultimii ani. În 2017 și 2018 se vede treaba însă că societatea a cheltuit mai mulți bani decât avea în buzunar. Din totalul bugetului, cheltuielile de personal (salarii și drepturi în natură) pentru cei 899 de angajați sunt covârșitoare: 64,38% în 2017, 67,62% în 2018 și 69,23% în 2019. Chetuielile materiale au reprezentat 9,7 mil. lei, din care combustibil și uleiuri-7,8 mil. lei și piese de schimb- 1,9 mil. lei. (vezi tabel)
Primăria, datoare cu peste 10 mil. lei la TCE
La 31 decembrie 2018, TCE avea de recuperat de la Primăria Ploiești și de la stat (via ASSCE) suma de 6,51 mil. lei. În raportul de activitate din 2018, cei care l-au scris au oarece deficiențe de matematică, fiindcă spun o sumă la început, dar când adună datoriile, se strâng mai mulți bani: 2,582 lei, subvenții din 2014 (an în care Consiliul Local și primarul de atunci au acordat gratuități tuturor pensionarilor, cu gândul la alegerile prezidențiale); TVA calculat de ANAF din 2010, un total de 7,9 mil. lei; 1,251 subvenția acordată deportaților, despre care Curtea de Conturi a spus că înseamnă plată nelegală. Din câte știm, Primăria și TCE au semnat un document prin care municipalitatea plătește dandanalele din 2010 și 2014 în tranșe lunare.
Datorii de 31,14 mil. lei.
La ușă portăreii?
Una peste alta, la 31 decembrie 2018, creanțele societății se ridicau la 15,8 mil. lei: 10,4 mil. lei sumele neîncasate din protecția socială; 2,4 mil. lei clienți neîncasați; 3 mil. lei-alte creanțe. Datoriile totale, în schimb, sunt de 31,14 mil. lei, iar ele privesc bugetul de stat și de asigurări sociale, furnizori, accesorii, alți creditori. Dacă e să facem un raport dintre suma pe care o are de încasat și datorii, tot s-ar strânge un gol de 15,34 mil. lei, sumă care ar putea însemna „performanțele” echipelor manageriale din ultimii poate 10 ani.

About admin

Check Also

Alertă la Stoienești, după ce o locuință a fost cuprinsă de flăcări

Incendiul se manifesta violent la o locuință din localitatea prahoveană Stoienești. „La sosirea echipajelor la …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *