14.6 C
Ploiești
miercuri, 27 octombrie, 2021
Acasă Interviu Se clatină fotoliile multor șefi, inclusiv de la Procuratura Generală

Se clatină fotoliile multor șefi, inclusiv de la Procuratura Generală

    La Chișinău, luni Guvernul Gavrilița a dat start curățeniei instituțiilor de stat. Despre schimbările ce urmează a le promova noua guvernare în interviul corespondentului nostru de la Chișinău, Nicolae MISAIL, realizat în ajun cu președintele Parlamentului Republicii Moldova, Igor GROSU.

— Stimate Igor Grosu, în primul rând, felicitări. Ați fost investit cu 64 de voturi, PAS având doar 63. Să credem că ați discutat, negociat și cu opoziția?
— De ce să nu discutăm? Noi am mers pe cutuma parlamentară care a mai existat. Când am fost desemnat, am mers la Comisia juridică, mi-am prezentat programul, dosarele au fost validate, ca să zic așa. În ședința din plen eu i-am rugat să renunțe la „opoziție constructivă”, pentru că noi am mai avut „opoziții constructive” și s-a terminat prost pentru toată clasa politică. Și la investirea guvernului, sunt sigur, ambele fracțiuni din opoziție au vrut să participe la ședință, nu vor rata ocazia să adreseze întrebări, să-și etaleze mușchii politici ș. a. m. d.
— În linii mari, programul de guvernare pare a fi cel cu care PAS s-a afirmat în electorală, inclusiv cu care Maia Sandu a câștigat prezidențialele – pensie minimă 2 mii lei, salariu mediu până la 15 mii lei, relansarea economiei, miliarde în dezvoltarea infrastructurii de apă și canalizare, în modernizarea și diversificarea economică a satelor etc. De unde atâția bani?
— Am mai spus, vom identifica resurse și pe interior, și pe exterior și ne vom onora angajamentele făcute față de alegători. Pensionarii vin primii la rând căci ei sunt părinții noștri care toată viața au muncit și trebuie să fie primii beneficiari ai politicilor noastre, astfel că de la 1 octombrie pensia cea mai mică va fi de 2 mii lei. Este vorba de peste 4 miliarde de lei, dar în situația pandemiei, a anului acesta foarte greu pentru toți, noi trebuie să venim cu acest ajutor nu doar pentru seniorii noștri, dar și pentru mediul de afaceri. Ori pensionarii nu sunt doar beneficiarii direcți, ei sunt cei care vor putea procura lucruri, servicii de la micii antreprenori din sate, din orașe și asta va produce în lanț un efect benefic și pentru mediul de afaceri.
— Acest subiect va fi și unul de discutat cu FMI? Când încep negocierile pentru un nou acord?
— FMI are acum o politică declarată la nivel global și va veni cu un suport financiar către toate guvernele statelor. Pentru Republica Moldova se prevede un pachet de 231 milioane dolari, ce ne va ajuta să revenim din șocul pandemic. Pe acest subiect nu vom avea probleme. Este important ca resursele financiare să ajungă la cei mai afectați de criza economică. Va trebui să facem rectificări la buget, iar deputații să-și amâne vacanța până în a doua decadă a lui august. Vom convoca în ședințe extraordinare de fiecare dată când va fi nevoie pentru acele proiecte care vor veni din parlament, dar și de la guvern. Bunăoară, astăzi colega noastră, Olesea Stamate, a înregistrat un proiect de lege ce vizează ANI, inclusiv verificarea averilor demnitarilor.
— Apropo, anterior declarați că veți încerca să obțineți voturi pentru modificarea Constituției în vederea confiscării averilor ce nu pot fi justificate. Unii afirmă că inițiativa e a fracțiunii „ȘOR”. S-ar asocia PAS cu fracțiunea „ȘOR”?
— Nu există dreptul de proprietate al nimănui asupra unor inițiative legislative. Înainte de a ajunge să votăm modificările în parlament, ne vom adresa CC, cum prevede Constituția. În perioada imediat următoare vom expedia în adresa CC două solicitări nu doar privind confiscarea averii, ci și imunitatea parlamentară. Cât despre asociere cu fracțiunea „ȘOR”, cârcotași vor fi câtă frunză și iarbă. Noi vom veni cu inițiativa noastră, o vom discuta și dacă vom avea ceva complementar de la alte fracțiuni, de asemenea le vom discuta. Cârcotașii sunt socialiștii și comuniștii. Eu le-am spus și la ultima ședință a biroului: veți veni cu inițiative bune, noi le vom susține. Și ne dorim să avem cât mai multe inițiative care să fie votate de majoritatea sau marea majoritate a parlamentului. Vom fi foarte deschiși pentru colaborare.
— Atât în campania electorală, cât și în programul de guvernare este prezentă ideea instituirii unui tribunal anticorupție. De când ar putea deveni funcțional acest tribunal?
— Da, acesta-i unul din angajamentele noastre pe dimensiunea combaterii corupției. Posibil vom începe cu evaluarea Centrului Național Anticorupție (CNA), să vedem cum transformăm, cum păstrăm ceea ce este bun în această instituție, pentru că sunt și lucruri bune acolo. Trebuie să fim atenți cu expertiza anticorupție, ca odată cu aceste transformări să nu rezulte că ne concentrăm doar pe corupția mare prin instituirea acestui tribunal sau fortificarea Procuraturii Anticorupție, gen DNA în Republica Moldova. Unii așa-numiți „rechini” fug acum, alții deja au fugit și tocmai de aceea trebuie să facem această reformă, pentru că cei care nu au fugit să fie investigați, iar pentru fugari să prezentăm toate argumentele și documentele necesare ca să-i aducem acasă. Cât despre termenii când va fi funcțional tribunalul anticorupție, acum nu ar fi corect să promit o dată pe care să n-o putem respecta. Noi vom veni cu proiectul, dar vreau să precizez că prin intenția noastră corectă de a institui un tribunal pentru marea corupție trebuie să avem grijă și de corupția mică. Pentru că acum, dacă ar fi transferată mecanic, să zic așa, la nivelul procuraturilor raionale, n-am rezolva marea treabă. Trebuie să fim atenți ca să nu ne scape și elementul acesta.
— Toate trei persoane din fruntea statului, Maia Sandu, Dumneavoastră, Natalia Gavrilița, ați vorbit despre necesitatea de a face curățenie în instituțiile statului. Să deschidem parantezele: această curățenie înseamnă destituiri sau propuneri, rugăminți de a pleca benevol din funcții?
— Bine, destituirile sunt în cazul funcțiilor politice și aici e cumva firesc, nu trebuie nimeni să se mire. E vorba de secretari de stat, șefi de agenții numiți pe criteriul politic în mod legal. Nu zic, guvernarea trecută a făcut niște modificări în legislație care au permis să facă numiri politice.
— Și acum veți anula modificările și nu veți mai numi pe criterii politice?
— Ba da, politic și profesional, asumat. Noi ne vom asuma oameni profesioniști. Vor face treabă – vor merge înainte, nu vor face treabă – o să facă un pas înlături.
— Dar cei numiți pe criterii politice, dacă sunt destituiți, își pot revendică dreptatea în instanță?
— Când e vorba de numiri în unele funcții politice nu este subiectul unui litigiu în instanță. Când vorbim de funcționari publici care au trecut un concurs, au o garanție de stabilitate în funcție, acolo apar astfel de situații și implică alte proceduri – o evaluare a performanței. Este legislația muncii, au sindicatele cuvântul lor de spus, comisii de evaluare, de disciplină etc. Dar pe cei numiți pe criteriu politic îi vom ruga să plece. Spre exemplu, reprezentanții guvernului în teritoriu. Imaginați-vă cum reprezentantul guvernului Dodon în teritoriu de la Bălți ar putea reprezenta guvernul Gavrilița – e un pic de absurd. Îi vom mulțumi frumos, va reveni la activitatea lui profesională sau didactică anterioară. Și vom numi în funcție o persoană pregătită. Noi vom veni cu o lege care prevede un mecanism de evaluare și a instituțiilor aflate sub control parlamentar, prin care să evaluăm performanța acestor instituții, a celor care au fost desemnați în cadrul lor. Și în funcție de evaluări vom lua o decizie. Unii, probabil, vor pleca singuri, alții mai puțin singuri, dar vom fi foarte sinceri și pragmatici totodată. Dacă instituția nu a livrat ani de zile rezultate, la ce să-i ținem?
— Și acum la modul cel mai serios: se va ajunge și până la fotoliul procurorului general? Ori dl Stoianoglo susține insistent că el nu a încălcat legea și nu vede de ce ar trebui demis…
— Da, se va ajunge la orice funcție în statul acesta, la orice funcționar care nu își onorează sarcinile. Nu este nimeni inamovibil în fața inacțiunii și legii. Faptul că cineva a ajuns printr-un concurs acolo și nu a reușit să livreze rezultate din varii motive – nu a putut sau nu a vrut, nu a avut suport nu știu de care. Da, poate a fost rezistența sistemului. Dar atunci cauți soluții, ieși în public cu declarații: „Eu încerc să fac asta și asta, dar există niște opozanți în instituție, în sistem care nu-mi permit și am nevoie de ajutorul parlamentului, în speță, pentru a crea un mecanism de împrospătare, modificare a legislației”. Așa se procedează. Dacă nu faci aceasta, înseamnă că îți asumi plenar succesul sau insuccesul activității instituției pe care o conduci.
— Așadar, să înțelegem că s-ar putea să se zdruncine multe fotolii, nu?
— Nu există fotoliu care ar fi intangibil. Pentru că nu pentru asta noi am fost aleși de cetățeni să stăm și să ne rugăm la un fotoliu. Face omul treabă – succes, tot respectul, nu reușește din varii motive – mulțumim frumos, cu altă ocazie, evaluăm conform legii, ne regăsim în alt domeniu.
— Pe de altă parte, ca să organizezi un concurs și să aduci oameni competenți în fruntea unor instituții, durează mai mult timp, iar PAS a promis că va livra rezultate cât mai curând.
— Vom face tot posibilul ca să nu tărăgănăm. De exemplu, dacă ne referim la instituții de drept, nu noi vom fi cei care vor lua deciziile, ci vom crea condiții pentru cei care trebuie să ia deciziile respective. În instituțiile care sunt sub control parlamentar, acolo deja responsabilitatea ne revine nouă. De altfel, nouă ne revine responsabilitatea directă să dăm republicii cât mai repede o Comisie Electorală Centrală, mingea asta e la noi. Și intenționăm să o facem pe la 15 septembrie, dacă nu greșesc. Aici nu mai avem cum aștepta, va trebui să ne mobilizăm repede, pentru că avem alegeri locale parțiale în toamnă.
— Ex-procurorul general Corneliu Gurin spunea despre intenția PAS de a evalua judecătorii și procurorii: „Dacă nu sunt doriți anumiți oameni, atunci trebuie demiși, codașii pot fi considerați integri, dar nu se poate miza pe rezultate serioase din partea lor”. Să credem că nu renunțați nici la evaluarea judecătorilor și procurorilor?
— Trebuie demiși, dar de cine – de Consiliul Superior al Procurorilor (CSP)? Și acum vă întreb eu – este capabil CSP-ul să facă lucrul acesta? Pentru că de fiecare dată când ajungeam să mergem sau nu pe calea evaluării externe, e valabil lucrul acesta doar pentru procurori sau și pentru judecători, noi întrebam dezinteresat: „Există masă critică sau există voință în cadrul Consiliului Superior al Magistraturii (CSM), CSP de a spune: fraților, stimați colegi, haideți că suntem de râsul râsului, toată țara ne are pe toți 400 și ceva de judecători și vreo 800 de procurori. Avem și oameni de treabă, judecători și procurori, haideți, domnilor, să facem regulă singuri în sistem”. Noi, politicienii, nu vedem pornirea asta, masa critică din interiorul sistemului să facă lucrul acesta. Și atunci noi n-avem timp de așteptat, va trebui să-i impulsionăm prin aceste mecanisme de evaluare, inclusiv externă. Când vom vedea că deja apare o masă critică de judecători, procurori, organele lor de autoguvernare, CSM și CSP, încep să miște lucrurile, nu mai sunt propuși președintelui parlamentului pentru a fi numiți în funcție judecători cu probleme de integritate, atunci vom spune: „Domnilor, felicitări, sistemul funcționează, se auto-purifică”. Eu sunt sigur că sunt acolo oameni integri, ei doar trebuie cumva identificați, încurajați să iasă în prima linie, să devină vocali la Adunarea Generală a Judecătorilor, a procurorilor și să spună: „Da, noi suntem capabili singuri să facem regulă în sistem”. Înțeleg că ei cumva sunt jenați că vine cineva din afară și încearcă să îi evalueze, dar dacă nu merge, nu vă supărați, va trebui să împingem noi un pic carul acesta.
— Mulți experți din domeniu sunt circumspecți – ca nu cumva procurorii și judecătorii „lor” să devină ulterior procurorii și judecătorii „noștri”.
— Unicul lucru care ne interesează este ca justiția să funcționeze. Pentru că în caz contrar noi, mergând la alegători, primim cucuie. Baia de mulțime ne întreabă: „De ce se întâmplă așa? Cum se întâmplă că în parlament ajung deputați hoți?” Și ne vine greu să explicăm de ce așteptăm o decizie definitivă și de 40 și ceva de ori se amână o judecată la Curtea de Apel Cahul. Și atunci, nu vă supărați, stimați magistrați.
— Dar răspunsul acesta totuși trebuie să-l dea justiția, și nu politicul?
— Absolut de acord. Să spună odată e vinovat sau nu-i vinovat, acesta e interesul public. Tot, s-a terminat cu justiția la telefon, nu mai merge. Modelul acesta duce la cataclisme, furturi bancare, la scheme de delapidare a banului public, la oameni în stradă etc. Gata, s-a terminat! Nu mai vrem ca cetățenii să ne ceară socoteală nouă: „Când în parlament n-o să mai ajungă hoți?”

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Articole recente

Săptămână plină de evenimente rutiere în Prahova

Pe DN1, la Sinaia, cu permisul suspendat Polițiștii din cadrul Poliției Stațiunii Sinaia au oprit pentru control, pe DN1, pe raza localității, un autoturism, la...

Fotbal / ACS Petrolul 52 vrea mărcile Petrolul

ACS Petrolul 52 va participa la licitația privind atribuirea celor șase mărci Petrolul, decizia fiind luată în cadrul Adunării Generale. Licitația va fi organizată...

Londra nu a angajat homosexuali până în 1991

Diplomaţia britanică a prezentat recent scuze publice, pentru că a interzis recrutarea de persoane homosexuale până în 1991, o abordare „greşită” care a privat...

Se lucrează la o grădiniță nouă!

     Primăria Ploiești a emis ordinul de începere a lucrărilor de construire al noului sediu pentru Grădinița cu program prelungit nr. 38, de...

CJ Prahova și OMV Petrom, parteneriat în domeniul sănătății

    Președintele Consiliului Județean Prahova, Iulian Dumitrescu și OMV Petrom, reprezentată de Adrian Nicolaescu, VP Refining Plan&Optimization, Supply&Logistics East, au semnat un memorandum...

    Ministerul Sănătății a solicitat Departamentului pentru Situații de Urgență (DSU) activarea Mecanismului de protecție civilă al Uniunii Europene pentru asigurarea tratamentului cu...