17.9 C
Ploiești
sâmbătă, 13 august, 2022
Acasă Actualitate Sângiorzul / Sfântul Gheorghe

Sângiorzul / Sfântul Gheorghe

Ziua de 23 aprilie, ziua Sfântului Gheorghe în calendarul ortodox, denumită în popor Sângiorzul, marchează în calendarul popular începutul anului pastoral.
În legendele populare, Sf. Gheorghe ( gr. gheorghios – țăran, agricultor, legat de glie), împreună cu Sf. Dumitru/ Sâmedru sunt cei mai distinși și venerați sfinți de către români, ei fiind considerați ”străjeri ai timpului”. Sângiorz este capul primăverii, ”înverzitorul întregii naturi și semănătorul tuturor semințelor”, iar Sâmedru e sfârșitul toamnei, ”culegătorul și strângătorul tuturor pâinilor și al fructelor”. Se spune că Dumnezeu le-a încredințat cheile vremii și aceștia pot închide sau deschide vremea, după purtarea oamenilor. Când se aude orăcăit de broaște, Sângeorzul întinde mâna și ia cheile de la Sâmedru și închide iarna cu o cheie, iar cu cealaltă deschide primăvara cu vreme bună, ”căci prin orăcăit a primit poruncă de la Dumnezeu”. Când păsările călătoare sunt plecate, nu se mai vede pui de broască pe afară și viscolul dezbracă copacii de frunză, Sâmedru întinde mâna și primește cheile de la Sângiorz, închide vremea bună cu o cheie și deschide iarna cu cealaltă. Între ei ar exista și un legământ de viață și de moarte, și anume, dacă pe 23 aprilie nu este pădurea înfrunzită, Sâmedru îl omoară pe Sângiorz, și invers, dacă pe 26 octombrie, Sângiorzul găsește frunze pe copaci, îl omoară pe Sâmedru.
Sf. Gheorghe este considerat în tradiția populară ”cel mai mare peste câmpuri”, semănătorul tuturor semințelor. Se spune că el poate învinge vrăjitoarele sau poate să le zădărnicească actele magice, poate arăta celor aleși comorile; tot el este garantul tuturor învoielilor și partonul tinerilor și al armoniei familiale. În ziua de Sf. Gheorghe ciobanii formează turmele și fac prima mulsoare. Nevestele ciobanilor pregătesc câte un colac în formă de cunună, ”colacul oilor”, care se pune pe găleată în timpul mulsului. Apoi, este rupt și mâncat de ciobani, de stăpânii turmelor, de oi și de câinii stânei.
Una din practicile cu răspândire generală care se face în ziua de Sf. Gheorghe este împodobirea casei și a anexelor cu simboluri vegetale, ce marcheză renașterea naturii. În Muntenia se pun crengi de stejar sau de păr, în Transilvania rug verde și leuștean, în Banat rug, frunză de gorun sau de fag. Acestea au rolul de a proteja casa și gospodăria de strigoii de mană, foarte activi în acestă perioadă.
(Sim. Fl. Marian, Sărbătorile la români, vol. II)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Articole recente

Oradea vs Câmpina sau dezvoltare vs încremenire în timp

Primăria Oradea are în execuție sau în faza de proiectare mai multe proiecte de mobilitate urbană, finanțate din fonduri europene, prin care se realizează...

🔥CINE ARE DE CÂȘTIGAT DIN FAKE NEWS? CÎMPINENII, ÎN NICIUN CAZ.

Este greu să urnești lucrurile în țara asta. Iar atunci când o faci, te lovești de interese meschine și de rea intenție. Doar așa...

GRIJA FAȚĂ DE COPILUL DIN NOI

Mă descopăr tot mai copil. Nu pentru că aş fi naivă (sunt oricum) şi aş face prostii (fac oricum). Ci pentru că am devenit...

Petrolul Ploiești a plecat în cantonament, în Turcia

După două săptămâni în care pregătirile s-au desfășurat la Ploiești, petroliștii au plecat în Turcia, acolo unde se vor antrena până pe data de...

Galina Dodon a primit oficial statut de învinuit

Galina Dodon, soția fostului președinte al republicii Igor Dodon, a primit oficial statut de învinuit în dosarul în care este vizat și soțul ei,...

Primul ghiozdan continuă și-n anul școlar următor

Cum era de așteptat, programul „Primul ghiozdan”, prin care administrația locală le oferă, cu titlul gratuit, rechizite copiilor din clasa I, va continua și...