joi , 5 decembrie 2019
Home / Actualitate / S-o găsi cineva să pună capăt birocrației din instituțiile publice?

S-o găsi cineva să pună capăt birocrației din instituțiile publice?

5 ani pentru pregătirea unui proiect! Și-om mai vedea de câți mai e nevoie până la asfaltarea unor drumuri de interes regional

 

Afurisită birocrația din România! Mă rog, încet se mai mișcă autoritățile județene ori cele de la Agenția de Dezvoltare Regională Sud-Muntenia de la Călărași, în funcție (sau nu) de semnalele primite de la București (Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, în calitate de autoritate contractantă). Proiectele privind modernizarea unor drumuri județene din fonduri europene, în cadrul unor priorități identificate la nivel de regiune, lansate în anul 2015, abia acum sunt în faza de contractare a lucrărilor propriu zise, ceea ce înseamnă că de la anul încolo vom vedea șantier pe respectivele căi rutiere. Așadar noi avem nevoie de 5 ani de pregătire a unui proiect și pesemne de vreo 2-3 de execuție propriu-zisă a lucrărilor! Și ne mai mirăm de ce nu merg sau merg foarte greu lucrurile în România!

Prahova a obținut două astfel de finanțări vizând conectivitatea vestului și a sud-estului județului la unele drumuri de interes regional. Parcursul a fost tare anevoios. Și vi-l detaliem și dvs., să vă convingeți, dacă mai era nevoie, de sfânta birocrație românească sau de ce se mișcă atât de greu lucrurile în privința investițiilor publice.
2015: Așadar, în ianuarie sau februarie 2015, Consiliul pentru Dezvoltare Regională Sud-Muntenia a adoptat Hotărârea nr.1 privind aprobarea listei de proiecte prioritare pentru care vor fi întocmite cereri de finanțare în cadrul POR 2014-2020 – Axa Prioritară 6. Câteva luni mai târziu, Consiliul Județean Prahova emite HCJ 24 august 2015, prin care aprobă pregătirea și promovarea proiectului „Modernizarea și reabilitarea drumurilor județene identificate în Prioritatea 1 a Regiunii Sud Muntenia-traseele regionale 2 și 3-tronsonul Prahova – DJ102K, DJ102D, DJ100C, DJ720”, în vederea obținerii de finanțare nerambursabilă în cadrul Programului Operațional Regional 2014-2020 – Axa prioritară 6 „Îmbunătățirea infrastructurii rutiere de importanță regională” – Prioritatea de investitii 6.1 „Stimularea mobilității regionale prin conectarea nodurilor secundare și terțiare la infrastructura TEN-T, inclusiv a nodurilor multimodale”. Numai denumirea și te-apucă durerea de cap!
2016: În anul următor, prin HCJ 44/ 30.03.2016 se adaugă, la tronsonul din est, și drumul DJ 100H – Mizil, Gura Vadului, Glod, limita Judet Buzau (PH). Un an și trei sau patru luni nu s-a mai auzit nimic; pesemne se lucra la partea de documentare.
2017: În 2017, în 10 iulie, avem o rafală de hotărâri (112-117) privind semnarea acordurilor de parteneriat cu localitățile traversate de traseele regionale 2 și 3- Mizil, Urlați, Baba Ana, Ceptura, Ciorani, Fântânele, Sălciile și Vadu Săpat (est), respectiv, Florești și Filipeștii de Pădure, declanșarea procedurilor de expropriere și aprobarea proiectelor, a principalilor indicatori tehnico-economici, a devizelor generale și a cheltuielilor aferente proiectelor. În aceeși lună, prin HCJ 134 și 135, se aprobă achiziționarea de servicii juridice de consultanță, de asistență și de reprezentare pentru exproprierea terenurilor în vederea realizării obiectivelor de investiții.
2018: Prin HCJ 51/23 aprilie 2018 se mai adaugă o comună în parteneriat, respectiv Tomșani, iar în iulie, prin HCJ 61 și 62, se aprobă noi variante ale proietelor, prilej cu care se votează alți indicatori tehnico-economici, devizele generale și cheltuielile aferente proiectelor.
2019: În martie 2019, se semnează contractele de finanțare, după cum urmează: modernizarea și reabilitarea drumurilor județene identificate în Prioritatea 1 a Regiunii Sud Muntenia, Traseul Regional 3, Tronsonul Prahova (DJ 102K, DJ 102D, DJ 100C), în valoare de 153,163 milioane de lei (149,105 mil. lei fonduri europene nerambursabile); modernizarea și reabilitarea drumurilor județene identificate în Prioritatea 1 a Regiunii Sud Muntenia, Traseul Regional 2, Tronsonul Prahova (DJ720), în valoare de 66,4 mil. lei (64,39 mil. lei finanțare europeană). Două luni mai târziu, CJ Prahova aprobă, prin HCJ 60 și 61, o nouă actualizare a datelor privind indicatorii tehnico-economici, devizul general și cheltuielile aferente proiectelor. Între noi fie vorba, dacă mai așteptăm mult, o să mai fie nevoie şi de reactualizarea costurilor, că doar prețurile nu stau să aștepte aparatul birocratic din România. Ei bine, abia luna trecută și cea în care suntem s-au lansat procedurile de achiziție pentru desemnarea constructorilor. Dacă mai așteptăm încă vreo 4-5 luni, cu tot cu contestații, apoi încă 4-5 luni până când organizăm șantierul și descoperim c-au luat-o iar prețurile razna, avem clar o mostră despre cât trebuie noi s-o lălăim când e vorba despre investiții publice. Dar nu v-ați prins de-un „moft”: oamenii care lucrează cu fonduri europene primesc un anumit spor salarial (cel puțin 25%) pe timpul cât se derulează un proiect sau altul. Să fie și acesta un motiv pentru care trag de o investiție până storc și ultimul ban din ea?

Check Also

Dezastru total la Clubul Sportiv Petrolul Ploiești

Luni, o echipă a Ministerului Tineretului și Sportului a verificat condițiile în care se antrenează …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *