fbpx
13.8 C
Ploiești
marți, 22 septembrie, 2020
Acasă Actualitate S-a constituit ADI „Valea Prahovei în Acțiune”

S-a constituit ADI „Valea Prahovei în Acțiune”

Cu numele poate inspirat sau întâmplător ales ce amintește de o altă asociere creată de Mihai Apostolache, am numit „Prahova în acțiune”, mișcare transformată ulterior în partid local, pe 3 mai 2020, a fost semnat actul constitutiv și statutul Asociației de Dezvoltare lntercomunitară (ADI) „Valea Prahovei în Acțiune”, al cărei obiectiv îndrăzneț, pe alocuri imposibil de realizat, este construirea autostrăzii Comarnic-Brașov. Documentul a fost asumat de primarii orașelor Sinaia, Azuga, Comarnic, Râșnov și de președintele Consiliului Județean Brașov. Primarul din Sinaia, Vlad Oprea, care deține președinția acestui organism, a declarat că ADI va avea rolul de suport pentru Ministerul Transporturilor în realizarea autostrăzii, dar și rolul de a pune presiune pe minister în acest scop: „Deschidem un nou capitol al guvernării locale. Avem datoria de a sprijini autoritățile centrale în dezvoltarea României. Asociatia de Dezvoltare Intercomunitară „Valea Prahovei în Acțiune” este răspunsul la nevoile comune exprimate de comunitățile locale care își doresc un viitor sustenabil. Proiectele pe care le vom dezvolta vor avea un impact major în creșterea calității vieții localnicilor. Se va constitui un grup de lucru dedicat acestui proiect (autostrada) din care vor face parte şi reprezentanţi ai ADI Valea Prahovei în acţiune.Vom participa permanent, vom asigura sprijin tehnic, economic, logistic pentru ca proiectul să meargă mai departe”. Prezent la Sinaia la semnarea actelor, secretarul de stat în Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației (MLPDA), Mihail Veștea, a spus: „Sigur că proiect prioritar pentru această asociație este realizarea autostrăzii, dar noi am avut discuții și la nivelul Ministerului Transporturilor, și la Compania Națională de Investiții în Infrastructură Auto, și la CFR și la MLPDA, să gândim un concept de mobilitate. De fapt, pe toată Valea Prahovei, legătura cu Brașovul, pentru că de fapt acesta este conceptul major, care înseamnă și autostradă, și cale ferată și întreaga mobilitate, transportul public de persoane și tot acest concept. Momentul este esențial; faptul că mai multe autorități locale se unesc și gândesc împreună tot ce înseamnă mobilitatea pe Valea Prahovei este esența lucrurilor. O să vedeţi (…) că, în câțiva ani, va fi și aici, pe Valea Prahovei, legătura cu Brașovul un concept unitar. (…) Am discutat și demarăm realizarea unui masterplan de mobilitate pe zona aceasta.”

Istoria unei neputințe
Să ne reamintim istoria neputinței, a incompetenței, a diverselor interese legate de această autostradă:
-2004: Guvernul României a bătut palma cu un concern străin (Franța). S-a semnat un contract, dar fără licitație. Costurile autostrăzii Comarnic-Brașov erau estimate la 480 milioane de euro. Un an mai târziu, Comisia Europeană (România era în perioada de preaderare) și-a exprimat stupoarea față de gestul Bucureștiului de a încredința o investiție de asemenea anvergură fără achiziție publică;
-2009: un consorțiu de firme și-a asumat să construiască tronsonul în parteneriat public-privat. Costurile ajunseseră la 1,5 miliarde de euro;
-2010: asocierea de firme (Franța-Grecia) a denunțat unilateral contractul încheiat din 2009;
-2012: se licitează reactualizarea studiul de fezabilitate, realizat în primă fază prin 2002-2003 și se licitează concesiunea, aceasta fiiind o nouă metodă de edificare a magistralei peste munți;
-2014: este declarată câștigătoare o asociație de trei firme din Franța, Austria și Grecia. Prețul a crescut la 1,8 miliarde de euro, cu niște costuri ulterioare amețitoare, când statul ar fi trebuit să plătească operarea vreo 8, 45 miliarde lei, în 30 de ani de concesiune (325 mil. euro anual, minus costurile de execuție);
-2015: Guvernul României și Ministerul Transporturilor renunță oficial și la acest contract;
-2015: după ce se reactualizează studiul, autostrada a fost scoasă din nou la licitație, dar de data aceasta numai cu loturile de la capăt, 4 km dinspre Comarnic (Prahova) și circa 6 km dinspre Râșnov spre Cristian (Brașov);
-2016: licitațiile pentru revizuirea SF și execuția lotului de la Comarnic au fost anulate;
-2017: contractul pentru lotul de 6 km între Râșnov și Cristian a fost atribuit pentru 2 de milioane de euro către o asociere româno-cipriotă;
-2017: exasperat de incapacitatea Ministerului Transporturilor, Guvernul transferă construcția autostrăzii Comarnic – Brasov către Banca Mondială;
-2018: Guvernul a renunțat la realizarea proiectului prin Banca Mondială și a ales din nou varianta parteneriatului public-privat (PPP), proiectul fiind transferat de la Ministerul Transporturilor, la Comisia de Prognoză;
-2019: Guvernul, prin Comisia de Prognoză, a prezentat ofertantul câștigător al procedurii, o asociere chinezo-turcă;
-2019: Guvernul anunță că renunță la PPP și a declarat autostrada Comarnic-Brașov, prin CSAT, obiectiv critic, de interes național, astfel încât să se poată face de urgență prin fonduri de la Guvern;
-2020: obiectivul este luat de la Comisia de Prognoză și retrecut în responsabilitatea Ministerului Transporturilor, via Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere;
-2020: Guvernul discută despre un concept de mobilitate, ceea ce iar ar însemna timp pierdut.
Maria Bogdan

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Articole recente

Ma doare-n bascalie! Traian Basescu

Fostul președinte Traian Băsescu i-a cerut europarlamentarului Dacian Cioloș să-și dea demisia din politică pentru că, atunci când a fost premier, în 2016, a...

Mafia italiană îşi extinde activităţile ilicite

Într-o Italie cufundată în criza provocată de coronavirus, poate că un singur sector stă mai bine în ziua de astăzi decât atunci când a...

O căciulă de bani pentru partide

Partidele politice au primit, în prima decadă a lunii septembrie, o subvenție totală de 57.192.424,10 lei, anunță Autoritatea Electorală Permanentă. Banii au fost alocați...

Proiectul de reabilitare a Muzeului „Paul Constantinescu”, admis la finanțare prin granturile SEE și norvegiene

La aproape un an de la depunerea documentației, Consiliul Județean Prahova a anunțat că proiectul privind „Restaurarea, revitalizarea și punerea în valoare a obiectivului...

Liberalii i-au pus gând rău operatorului de salubritate care activează în Ploiești

Senatorul Iulian Dumirescu, președintele PNL Prahova și candidatul dreptei unite PNL-USR-PLUS la președinția Consiliului Județean Prahova, al cărui slogan de campanie este „Prahova pe...

Primăria Telega vrea parc în loc de gaze la școală

După ce, prin HCJ 110/2020 privind asocierea CJ Prahova cu mai multe localități, au fost stabilite anumite investiții finanțate din bugetul județean, mai multe...