joi , 5 decembrie 2019
Home / Actualitate / Radiografia învățământului prahovean, de la abandon… la excelențe

Radiografia învățământului prahovean, de la abandon… la excelențe

Inspectoratul Școlar Județean Prahova a publicat, deunăzi vreme, Raportul privind starea învățământului prahovean în anul școlar 2018-2019. Axat exclusiv pe procesul de învățământ și deloc pe chestiuni care țin de infrastructura școlară și dotare, documentul are o concluzie optimistă, prin prisma rezultatelor la examenele naționale și excelența în educație, dar și a prestației conducerii și inspectorilor IJȘ.

Raportul-cum șade bine oricărei analize- are o parte introductivă pe care n-am ști prea bine unde s-o plasăm ca formulare, mai aproape de 1989 sau de 2019: „prin politicile sale educaționale, prin alocarea și gestionarea corectă a resurselor materiale, financiare și umane și prin respectarea cadrului legislativ și instituțional, Inspectoratul Școlar a continuat reconstrucția și a asigurat consolidarea sistemului de învățământ prahovean, a rezultatelor bune obținute în ultimii patru ani, conform nevoilor copiilor, beneficiarii direcți, dar și a comunităților în care ei se dezvoltă, în concordanță cu evoluțiile naționale și cu cele la nivel european. Am înțeles să asigurăm atingerea perfomanțelor în educație printr-un demers dinamic ce presupune implicare și asumare, un demers bazat pe servicii educaționale de calitate, pentru îmbunătățirea competențelor copiilor, tinerilor, în scopul adaptării continue a nevoilor, intereselor și abilităților individuale la cerințele pieței muncii (…) Utilizând o strategie de dezvoltare bazată în primul rând pe calitate şi profesionalism, managerii educaționali din conducerea Inspectoratului Școlar, inspectorii școlari din cadrul instituției și directorii de unități școlare au proiectat și au implementat, pe parcursul anului școlar 2018-2019, un traseu al dezvoltării continue, au asigurat punerea în practică a unor programe care au contribuit la dezvoltarea încrederii în propriile forțe și au generat entuziasm și atașament față de valorile societății democratice moderne, răspunzând astfel la un nivel superior așteptărilor elevilor, părinților și comunității, în general.” Am avea două chestiuni (nu-s nici alegații, aserțiuni și nici comentarii) cu privire la textul de mai sus: no comment; întrebați-i pe elevi și profesori dacă simt la fel.

Rețeaua școlară
În anul școlar 2018-2019, sistemul județean al învățământului preuniversitar de stat a funcționat cu 212 unități cu personalitate juridică, din care 25 de grădinițe, 127 de școli gimnaziale, 45 colegii și licee, 6 școli speciale, 1 Palat al Copiilor și 4 Cluburi ale Copiilor, un club sportiv, Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională (cu 23 de cabinete), Centrul Județean de Asistență Psihopedagogică (cu 9 centre logopedice), Centrul Județean de Excelență și Casa Corpului Didactic. După numărul total de unități, rețeaua școlară numără 227 de grădinițe cu program normal, 33 de grădinițe cu program prelungit, 54 de școli primare, 198 de școli gimnaziale, 46 de colegii/licee, 8 școli speciale și sanatoriale, 9 cluburi/palate ale copiilor și 3 cluburi sportive, plus instituțiile enumerate anterior și Colegiul Militar Liceal „Dimitrie Cantemir” Breaza, ultimul cu finanțare de la Ministerul Administrației și Internelor. Învățământul particular cuprinde un număr total de 25 unități.

Populația școlară, mai scăzută cu 5.806 de elevi față de 2015-2016!
Populația școlară cuprinsă în diferite forme de învățământ a numărat 101.787 persoane la învățământul de stat și 100 la cel cu taxă: înv. preșcolar- 15.986 de copii, primar- 32.408 de elevi, gimnazial- 26.904 de elevi, liceal cursuri de zi- 19.772 de elevi, liceal seral rută directă-1.780 de persoane, liceal fără frecvență rută directă-282, învățământ profesional-2.960 de persoane, școală postliceală-1.479 la buget și 100 la taxă, școli de maiștri-204 de persoane, strategii de pregătire practică-12 persoane. Față de anii anteriori, se remarcă o diminuare a populației de școlari cu 1.919 elevi față de 2017-2018 și cu, atenție, 5.806 persoane față de anul școlar 2015-2016. De notat ar mai fi că în învățământul special sunt școlarizați 787 de elevi.
Corpul profesoral
Vorbind despre corpul profesoral care asigură procesul de învățământ, raportul nu avansează cifre referitoare la numărul de persoane, ci de posturi. Probabil că așa este procedural și tehnic corect, dar din exterior parcă s-ar vorbi despre obiecte, nu despre oamenii-profesori care au un rol capital în formarea generațiilor de azi și de mâine. Așadar, la nivelul județului au existat 9.449,5 posturi, din care 7.141,50 didactice, 724,75 didactic auxiliar și 1.583,25 nedidactic. Raportul este de 9,85 cadre didactice la un cadru didactic auxiliar și de 4,51 cadre didactice la un post nedidactic.

Rată de promovare, cifre cu dichis
Cu privire la rezultatele la învățătură, datele și tabelele prezentate în raport sunt greu de descifrat de cineva din afara sistemului. Se spune așa: la începutul anului școar au fost înscriși în învățământul în masă de stat 101.787 de elevi. Dintre aceștia, au încheiat anul 100.653 de elevi. Rata de promovare se situează la 91,09%. Dar avem o statistică greu de calculat pentru a ajunge la acest procent: număr de corigenți la 1 sau 2 materii-3.691 de elevi; cu situația neîncheiată-1.718 de elevi; neșcolarizați-236 de copii; repetenți-1.946 de elevi; plecați în străinătate-249 de elevi; veniți din străinătate-105 elevi; abandon școlar-250 elevi; retragere-237 elevi; exmatriculați-566 elevi; eliminați-11 elevi. Vă garantăm că oricât ați suci cifrele nu veți obține nici procentul de 91,09% rată de promovare și nici numărul de promovați din total elevi înscriși (92. 717 de elevi ) sau rămași la sfârșitul anului (91.685 de elevi).

84,14 % note peste 5 la Evaluarea Națională
La Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a s-au înscris 5.552 de elevi, însă au fost prezenți până la urmă în sala de examen 97,22% dintre cei inițial anunțați. La 20 din cele 159 de unități de învățământ toți elevii au obținut medii egale sau mai mari de 5. Rata de promovare la nivel județean a fost de 84,14%. Sub nota 5 au fost notați 857 de elevi, ceea ce înseamnă un procent de 15,86%. Dintre cei promovați, situația pe tranșe de medii este următoarea: medii de 10-12 elevi; 9/9,99-620 elevi; 8/8,99-1.062 elevi; 7/7,99-1.090 elevi; 6/6,99-998 elevi;5/5,99-760 elevi.

Promovabilitate la bacalaureat,
peste media națională
Pentru examenul de bacalaureat, în sesiunea din iunie s-au înscris 5.221 de candidați, iar la cea din septembrie, au participat 1.498 de elevi. Rata de promovare înregistrată de absolvenții care au finalizat studiile liceale în promoția 2018-2019 a fost de 82,93%, dar pe total participanți, inclusiv candidații din promoțiile anterioare, rata de promovare după prima sesiune s-a situat la 77,22% (locul 10 la nivel național) și de 73,37% după a doua sesiune (media națională-69,07%). Patru unități de învățământ au avut 100% promovabilitate: Colegiul Național „Jean Monnet”, CN „I.L. Caragiale”, CN „Mihai Viteazul”, CN „Nichita Stănescu”-toate din Ploiești. Peste 90% promovabilitate au mai înregistrat CN „Alexandru Ioan Cuza” Ploiești, CN „Nicolae Grigorescu” Câmpina, Liceul Militar „Dimitrie Cantemir” Breaza, CN „Nicolae Iorga” Vălenii de Munte, Colegiul Economic „Virgil Madgearu” Ploiești, Colegiul de Artă „Carmen Sylva” Ploiești și Liceul Tehnologic Administrativ și de Servicii „Victor Slăvescu” Ploiești.

Excelențe în educație
Raportul evidențiază și rezultatele notabile obținute de elevi și profesorii care i-au pregătit la olimpiadele școlare: Tudose Maria Alexa (Colegiul Național „Ion Luca Caragiale”Ploiești), medalie de aur la Balcaniada de Informatică-pregătită de prof. Lica Daniela; din nou Tudose Maria Alexa (CN „I.L. Caragiale”Ploiești), plus Ilași Alexandru, CristeaTheodor, Banu Matei (CN „Mihai Viteazul”Ploiești)- premiul al II-lea la Olimpiada Internațională de Informatică în echipe-profesori Lica Daniela, Lincan Iulia, Georgescu Alice; Banu G. Matei Costin (CN „Mihai Viteazul” Ploiești), medalie de bronz la Olimpiada Internațională de Lingvistică-prof. Olteanu Carmen și Simion Radu; Dobleagă Alexandru, Săvulescu Ștefan, Tudose Maria Alexa (CN „I.L. Caragiale”Ploiești), Țaga Ștefan (CN „Mihai Viteazul” Ploiești), calificare în lotul național în vederea participării la Olimpiada Internațională de Informatică-prof. Lica Daniela, Râpeanu Luminița; Buzila Roxana Bianca (CN „Nicolae Grigorescu” Câmpina), Niculae Eliza (CN „I.L. Caragiale” Ploiești), calificare în lotul național în vederea participării la Olimpiada de Limba și literatura română-prof. Ionescu Cristina și Popa Anca; Constantinescu A.N. Ana Maria (CN „Mihai Viteazul” Ploiești), calificare la Olimpiada Științe pentru Juniori (biologie, chimie, fizică)-prof. Miricel Florina, Morcovescu Mihaela și Radu Adriana; Primăvăruș Andra (CN „Mihai Viteazul” Ploiești), calificare la Olimpiada de Neogreacă-prof.Măcelaru Denisa; Banu G. Matei Costin (CN „Mihai Viteazul” Ploiești), calificare la Olimpiada de Lingvistică-prof. Olteanu Carmen și Simion Radu. În afară de olimpiade, unde au mai fost obținute 16 premii I, 24 premii II, 16 premii III, 56 mențiuni MEN, 58 de mențiuni și premii speciale, elevii prahoveani au mai înregistrat rezultate foarte bune la concursurile școlare: 9 premii I, 5 premii II, 8 premii III, 18 mențiuni MEN și 15 premii speciale.

Check Also

Dezastru total la Clubul Sportiv Petrolul Ploiești

Luni, o echipă a Ministerului Tineretului și Sportului a verificat condițiile în care se antrenează …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *