7.9 C
Ploiești
joi, 18 aprilie, 2024
spot_img
AcasăMozaicMinte, trup, sufletDe ce nu scapi de balonare

De ce nu scapi de balonare

Dimineaţa, pantalonii încap fără probleme. După-amiază însă, îi simţi foarte strânşi în talie, deşi nu ai mâncat exagerat la masa de prânz. Îţi sună familiar?

O persoană din şase se confruntă periodic cu această problemă supărătoare, balonarea (sau meteorism, denumire medicală). Deşi nu-i gravă, poate crea suficient de mult disconfort, uneori chiar şi durere încât să-ţi strice traiul de zi cu zi.

Cum se manifestă
În urma digestiei, cu toţii avem o anumită cantitate de gaz în tractul digestiv. Asta nu înseamnă că toţi suferim de balonare. În mod curent, gazele digestive sunt evacuări în mai multe moduri: fie prin eructaţii, fie sunt absorbite în sânge şi de aici preluate de plămâni şi eliminate prin aerul expirat, fie sunt „consumate” de bacteriile intestinale. Ei bine, dacă se produc prea multe gaze ori persoana este mai sensibilă la gazele prezente în mod firesc în intestin, apare balonarea, care se manifestă prin eructaţii excesive, senzaţie de stomac umflat (care se măreşte cu câţiva centimetri sau chiar se dublează în timpul zilei, revenind la normal pe durata nopţii), dureri abdominale, flatulenţă. Din când în când oricine poate resimţi un disconfort legat de prezenţa gazelor în intestine, dar, de obicei, neplăcerea dispare de la sine, într-un timp scurt. La unele persoane, această tulburare gastrointestinală revine cu obstinaţie.

Ce anume o provoacă
Ocazională sau frecventă, balonarea poate avea la origine diverse cauze.

Înghiţim mult aer
Fără să ştii, în timpul zilei înghiţi mult aer, mai ales dacă mănânci în grabă, eşti stresat, fumezi, mesteci gumă.
Soluţii. Mănâncă încet şi mestecă pe îndelete alimentele. Abţine-te să vorbeşti în timp ce mănânci, ca să nu înghiţi aer.

Mănânci multe legume şi fructe
O dată bogată în fibre (legume, fructe, leguminoase, cereale integrale) poate favoriza formarea gazelor, fibrele fiind greu de digerat.
Soluţii. Notează tot ce mănânci ca să descoperi ce alimente îţi provoacă neplăcutele gaze (ceapă, varză, fasole uscată, struguri, ciuperci) şi evită-le sau consumă-le în cantităţi mai mici. În ce priveşte leguminoasele (fasole boabe, mazăre, năut), s-a observat că, dacă sunt consumate regulat, flora intestinală se adaptează în timp şi se vor forma mai puţine gaze. Atenţie şi la crudităţi, poate nu le tolerezi prea bine!

Bei acidulat
Apa carbogazoasă, sucurile cu acid, şampania, berea – bulele de dioxid de carbon din aceste băuturi se dilată în intestine, ducând la umflarea abdomenului.
Soluţii. Dacă ai observat că anumite băuturi te balonează, hidratează-te cu apă plată şi infuzii de plante, iar când e vorba de alcool, alege să bei un pahar cu vin sec.

Ai o intoleranţă alimentară
Poţi suferi multă vreme de balonare, dureri de burtă, diaree până să-ţi dai seama că, de fapt, ai o intoleranţă alimentară de pildă la gluten (prezent în cereale), lactoză (în zahăr natural din lapte şi lactate) sau la fructoză (se găseşte din belşug în fructe deshidratate, miere, pepene verde, mere, pere, mango, struguri).
Soluţii. Dacă laptele nu-ţi prieşte, alege lactate fără lactoză sau îmbogăţite cu lactoză (enzimă care ajută la digerarea lactozei). Dacă bănuieşti că fructoza e vinovată, alege fructe cu un conţinut mic de fructoză (banane, fructe de pădure, pepene galben, ananas). Ca să verifici dacă suferi de sensibilitate la gluten, exclude o perioadă alimentele care conţin gluten (grâu, orz, secară) şi vezi dacă simţi vreo ameliorare.

Suferi de o boală pe care n-o ştii
Multe boli digestive, precum toxiinfecţia alimentară, sindromul colonului iritabil, diverticuloza, sunt însoţite, printre altele de balonare.
Soluţii. Dacă nu găseşti o explicaţie pentru stările frecvente de balonare, adresează-te medicului gestroenterolog, singurul în măsură să descopere cauza şi să-ţi prescrie tratamentul adecvat.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Articole recente