0.6 C
Ploiești
duminică, 9 februarie, 2025
spot_img
AcasăMozaicIneditCodul samurailor: Codul Bushido

Codul samurailor: Codul Bushido

Codul Bushido este ceea ce azi am numi „modul de viaţă al samurailor”, adică acea clasă militară nobilă din epoca medievală, de la începutul modernităţii Japoniei. Drepturile samurailor au fost abolite odată cu modernizarea, în stil occidental, a Japoniei, dar ele nu au dispărut din memoria colectivă a niponilor. Ultimul conflict militar în care samuraii au fost implicaţi s-a petrecut în 1877 şi este cunoscut drept Bătălia de la Shiroyana.
Stilul de viaţă al samurailor japonezi, Bushido, a devenit subiect de cărţi şi filme. Una dintre aceste cărţi a fost scrisă de Inazo Nitobe şi se intitulează „Bushido: Sufletul Japoniei”. Volumul a fost lansat în 1899, în Statele Unite ale Americii, şi a avut un succes imens. Spre exemplu, preşedintele SUA, Teddy Roosevelt, a fost unul dintre marii fani ai volumului, cumpărând nu mai puţin de 60 de exemplare, pentru a le împărţi familiei şi prietenilor. Chiar şi azi, pe celebrul site amazon.com, volumul este printre bestseller-uri!
În carte, autorul descrie şi adună la un loc cele opt principii ale codului Bushido, stilul de viaţă al samurailor. Iată-le:

1 Corectitudinea
Codul Bushido afirmă că Dreptatea este cea mai puternică virtute a samuraiului. Unul dintre samuraii cei mai cunoscuţi o descrie astfel: „Corectitudinea este puterea unui individ de a se decide asupra unui mod de acţiune în concordanţă cu raţiunea, fără renunţări; a muri când este timpul să mori, să loveşti atunci când e timpul să loveşti”. Un altul o descrie aşa: „Dreptatea este osul care dă fermitate şi statură. Fără oase, capul nu poate rămâne în vârful coloanei şi nici mâinile nu s-ar mişca. Deci fără corectitudine, nici talentul şi nici învăţătura nu pot transforma firea umană
într-una a samuraiului”.

2 Curajul
Codul Bushido distinge între vitejie şi curaj: „Curajul este demn de a fi numit între virtuţi numai dacă este exercitat în numele Dreptăţii”. În scrierile sale, Confucius spunea: „A percepe ceea ce este drept şi a nu o face dezvăluie o lipsă de curaj. Mai pe scurt: Curajul înseamnă a face ceea ce este drept”.

3 Binefacerea sau milostenia
Un om învestit cu puterea de a comanda şi de a ucide este de aşteptat să demonstreze aceeaşi putere extraordinară în binefacere şi milă: „Dragostea, mărinimia, afecţiunea pentru alţii, compătimirea şi mila sunt trăsături ale Binefacerii, cel mai înalt atribut al sufletului uman. Atât Confucius, cât şi Mencius au spus des că cea mai importantă atribuţiune a unui conducător este mila”.

4 Politeţea
A discerne între servilism şi politeţe poate fi dificil pentru un vizitator oarecare al Japoniei, dar pentru un bărbat adevărat, politeţea are rădăcinile în bunăvoinţă: „Politeţea şi bunele maniere au fost observate ca fiind trăsături japoneze. Dar politeţea ar trebui să fie expresia unei griji binevoitoare pentru sentimentele altora. Este o virtute sărăcăcioasă dacă e motivată doar de teama de a nu ofensa gusturile altora. Cea mai înaltă formă a Politeţii se apropie de dragoste”.

5 Onestitatea şi Sinceritatea
Conform lui Nitobe, adevăraţii samurai au dispreţuit banii, crezând că „oamenii trebuie să le poarte pică banilor, pentru că bogăţia încurcă înţelepciunea”. De aceea, copiii samurailor de rang înalt erau crescuţi să creadă că a vorbi despre bani este de prost gust şi că ignoranţa în privinţa diferitelor valori ale monedelor arată bună creştere. „Bushido încuraja cumpătarea, dar nu din motive economice, cât pentru a avea curajul abstinenţei. Luxul era considerat o ameninţare la adresa bărbăţiei şi umanităţii şi simplitatea cea mai severă era cerută clasei luptătorilor… maşina de numărat şi abacul erau urâte”.
6 Onoarea
Deşi Codul Bushido se ocupa în principal cu profesia de a fi soldat, este la fel de adevărat că se referea şi la comportamentul non-marţial (combativ). Simţul onoarei, o conştiinţă vie a demnităţii şi valorii personale îi caracteriza pe samurai. „Teama de ruşine atârna ca o sabie deasupra capului fiecărui samurai. A fi ofensat la cea mai mică provocare era un fapt ridiculizat. Aşa cum spunea vorba populară: Adevărata răbdare înseamnă să suporţi ceea ce este de nesuportat”.

7 Loialitatea
Realităţile economice au dat o lovitură loialităţii organizaţionale în întreaga lume. (Autorul remarca aceasta la anul 1900! – n.r.). Chiar şi aşa, bărbaţii adevăraţi rămân loiali către cei cărora le sunt datori: „Loialitatea faţă de un superior era cea mai distinctivă virtute a erei samurailor. Fidelitatea personală există în tot felul de oameni: o bandă de hoţi de buzunare jură fidelitate liderului ei. Dar numai în Codul Onoarei Cavalereşti, loialitatea are o importanţă capitală”.

8 Caracter şi autocontrol
Bushido învaţă că oamenii ar trebui să se poarte în concordanţă cu un standard moral absolut, unul care transcede chiar logica. Ce este bine este bine şi ce este rău este rău. Diferenţele dintre bine şi rău sunt date, nu subiecte supuse dezbaterii sau justificărilor de tot felul. Finalmente, este obligaţia oricărui bărbat să-şi înveţe copiii standarde morale, prin însuşi comportamentul său: „Primul obiectiv al unui samurai este acela de a-şi întări caracterul. Facultăţile prudenţei, inteligenţei şi dialecticii erau mai puţin importante. Superioritatea intelectuală era preţuită, dar samuraiul era, în esenţă, un om al acţiunii”, scria autorul.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Articole recente