1.8 C
Ploiești
joi, 25 februarie, 2021
Acasă Tara de dincolo de tara Ca stat, Moldova a supraviețuit datorită zonei de liber schimb cu UE

Ca stat, Moldova a supraviețuit datorită zonei de liber schimb cu UE

Chiar de la primele vizite adversarii Maiei Sandu, atât din PSRM, cât și din așa-zisa Platformă „Pentru Moldova”, s-au repezit să o încolțească de cheltuielile pe care le-a suportat în primele vizite la Kiev și Bruxelles versus ce au adus aceste vizite cetățenilor, cărora ei, vezi Doamne, le-ar purta „grijea cea mai mare” ca „aleși ai poporului”. Despre beneficiile vizitelor șefului statului, dar și semnificația unei politici externe prolifice, după o izolare de ani buni a Republicii Moldova, dă replica actualilor „demnitari” de la guvernare, într-un interviu acordat postul de radio Europa Liberă, în preajma vizitei Maiei Sandu la Paris analistul politic Nicu Popescu, director al programului Europa Lărgită, ECFR, Paris, și fost ministru de externe în Guvernul Sandu- 2019.

Europa Liberă: Vizita în Franța va fi a treia pe care Maia Sandu, în calitate de președinte, o efectuează în străinătate după cele de la Kiev și Bruxelles. Scopul anunțat al vizitei este impulsionarea relațiilor bilaterale. Să fie multe rezerve nevalorificate? Vă pun această întrebare pentru că Franța demult nu a mai găzduit un oficial de rang înalt din Republica Moldova.
Nicu Popescu: Da, într-adevăr. Și înainte de a vă răspunde la întrebare, ași începe prin a preciza că Republica Moldova este o țară mică, fără resurse naturale, fără gaz, petrol, fără aur și cu o diasporă foarte mare. Economia ei, viabilitatea ei ca stat depinde de o politică externă activă, care să ajute producătorii să exporte bunuri, mărfuri, vin, mere, cablaj pentru mașini, să negocieze acorduri de liber schimb, să apere interesele diasporei. Și prin prisma acestor obiective Chișinăul are nevoie ca de aer de o politică externă prolifică, de o prezență în exterior, de promovare, de deschidere a unor piețe, de atragere a noi proiecte de dezvoltare, de finanțări pentru poduri, drumuri, spitale, universități. Iar acestea pot fi obținute atât prin reforme în interior, cât mai ales printr-o prezență permanentă a conducătorilor și în exterior. Acestea nu vin de la sine. Dezvoltarea Republicii Moldova solicită investiții de efort, timp, chiar fonduri ca să putem obține toate acestea. Un al doilea lucru pe care ași vrea să-l menționez când discutăm de politica externă este că beneficiile nu cad din cer, asupra unor beneficii se lucrează mult și cu efort susținut. Orice lucru pe care vrem să-l obținem reclamă investiții, inclusiv diplomatice.
Europa Liberă: Dar acum Moldova totuși se află într-o criză. Ori înțelegerile la care ajunge Maia Sandu în calitate de președinte cu omologii săi ar trebui să urmeze implementarea lor de un guvern. La Chișinău lipsește un executiv cu puteri depline.
Nicu Popescu: La această etapă Chișinăul are nevoie de multă asistență. Să luăm aceeași problemă a vaccinurilor, deocamdată lipsă în Republica Moldova. În primul rând, ca să obțină mai multe vaccinuri prin mecanismul internațional COVAX, dar și prin asistență bilaterală, conducerea de vârf de la Chișinău trebuie să meargă în alte țări și să formuleze solicitări. Și acest tip de asistență nu depinde de capacitatea de a adopta legi în parlament. Da, există foarte multe mecanisme prin care partenerii internaționali pot sprijini Moldova doar dacă există o majoritate funcțională în parlament, dar există și foarte multe alte lucruri care pot fi oferite și în condițiile actuale. Asta este una din mizele politicii externe active. În al doilea rând, majoritatea proiectelor și proceselor de anvergură nu vor fi realizate nici măcar în șase sau douăsprezece luni. Știți bine că, de exemplu, în timpul vizitei la Kiev s-a vorbit de construcția unui nou pod cu Ucraina, dar pentru construcția acestui pod vor fi necesare mai multe luni sau poate chiar un an-doi. Cu România, din nou, se vorbește de poduri de mai mult timp. Toate aceste proiecte de asistență, de investiții în infrastructură au un arc în care un proiect devine realitate în curs de câțiva ani. Și în acest sens eu nu cred că există vreo contradicție între necesitatea politicii externe astăzi, inclusiv în condițiile în care nu avem un parlament sau un guvern funcțional. Aceste vizite, contacte la nivel înalt vor aduce anumite beneficii concrete, imediate, inclusiv eventual vaccinuri. Dar ele sunt mult mai importante pentru a demara și impulsiona niște procese în urma cărora Republica Moldova va putea obține beneficii peste șase luni, peste unu, doi sau trei ani. Aceasta este miza contactelor internaționale. La etapa respectivă Chișinăul formulează anumite solicitări, speranțe, doleanțe, anumite propuneri privind proiecte de cooperare comună, iar partenerii noștri din afară vor analiza propunerile, vor căuta soluții pentru a ne ajuta. Căutările de soluții deseori durează săptămâni sau luni, pentru că așa este natura proceselor politice și administrative, birocratice inclusiv, în alte țări și abia peste câteva luni vom vedea rezultatele acestor acțiuni diplomatice pe care le întreprindem astăzi. În acest sens politica externă nu este cu nimic diferită de alte politici publice. Dacă vrei să ai poliție funcțională, trebuie să investești și rezultatul îl ai peste câțiva ani; dacă vrei procuratură funcțională, investești astăzi, iar rezultatul îl ai peste câțiva ani; dacă vrei să ai infrastructură – drumuri, poduri, spitale, educație, școli – rezultatul nu este niciodată imediat. Aceeași logică se aplică și în politica externă – dacă vrei rezultate peste un an-doi, trebuie să depui efort astăzi, iar rezultatele vor veni ulterior, mai târziu.
Europa Liberă: De când a obținut mandatul, Maia Sandu s-a implicat activ în promovarea politicii externei, dar adversarii săi politici fac socoteli și spun că se cheltuiesc bani mulți pentru aceste vizite, chipurile costurile ar fi mari. Ce trebuie să înțeleagă simplul cetățean?
Nicu Popescu: Simplul cetățean trebuie să înțeleagă câteva lucruri esențiale cu privire la politica externă. Partenerii externi ai Republicii Moldova nu sunt nici bancomate, nici supermarketuri. Relațiile internaționale nu funcționează conform principiului: „cumpăr niște bilete de avion, plătesc o noapte la hotel și revin cu 100 de milioane euro asistență”. Vă asigur că nu există un șir de țări care țin neapărat și imediat să acopere Moldova cu aur, euro și dolari. Orice beneficiu – orice asistență, orice proiect de investiție, orice ofertă de vaccinuri – toate acestea nu pot fi obținute decât prin efort, persuasiune, publicitate pentru țară și … multe, foarte multe vizite în exterior. La absolut toate nivelurile. Ori simplul cetățean înțelege că dacă vrei o roadă de grâu peste jumătate de an, trebuie să cumperi semințe astăzi și să le plantezi toamna sau primăvara, trebuie să investești într-un sistem de irigație pentru a iriga un câmp. Simplul cetățean chit că înțelege – și știe din practica vieții – ca să construiești un spital, ai nevoie să cumperi piatră, nisip, ciment, geamuri, calorifere, uși etc. Când construim un spital sau o școală nu criticăm fiecare gest de cumpărare a fiecărui element care este necesar și utilizat pentru construcția acestor obiective prin prisma costurilor, toți își dau seama că edificarea oricărei clădiri presupune anumite costuri. Același lucru este valabil și pentru politica externă și acest lucru trebuie adus la cunoștință cetățeanului simplu. Or, dacă ne uităm un pic la ceea ce a realizat Chișinăul în ultimii zece ani, inclusiv în plan extern, vom vedea că economia funcționează și este cum este doar datorită faptului că Republica Moldova are acces pe piețele Uniunii Europene. A supraviețuit ca stat datorită zonei de liber schimb cu Uniunea Europeană, care a compensat acele restricții comerciale impuse față de exporturile republicii pe piața Federației Ruse. Toate aceste acțiuni sunt rezultatul politicii externe, care deja a creat sute de mii de locuri de muncă în Republica Moldova, a adus sute de milioane de euro, care au fost investiți în grădinițe, drumuri, spitale și în multe altele. Deci, rezultatele politicii externe se văd. În același timp, ultimii patru ani noi am traversat o situație în care Republica Moldova a avut o politică externă care nu a fost în stare să genereze beneficii. Evident, avem cazul fostului președinte care a eșuat în politica externă în pofida deplasărilor frecvente în străinătate. În acest caz nu deplasările propriu-zise erau criticate, cât incapacitatea de a utiliza aceste deplasări pentru a aduce niște beneficii țării. Este și asta o dovadă că discuțiile în persoană, capacitatea de persuasiune a unui președinte, dar și credibilitatea sa internațională sunt absolut indispensabile pentru a aduce beneficii. Deplasările propriu-zise nu sunt o garanție a succesului, dar fără deplasări este ca și cum nici măcar nu ai încerca să plantezi semințele care să dea roade în viitor. Și acum președintele Maia Sandu trebuie să relanseze și să redeschidă dialogul cu partenerii noștri externi, care a fost înghețat mai mulți ani, astfel încât peste o anumită perioadă să putem readuce sprijin extern masiv oferit Republicii Moldova. Anume prin această prismă vizita Președintei Maia Sandu la Paris este una extrem de importantă. Franța, alături de Germania, la această etapă sunt cele mai mari și mai influente state din Uniunea Europeană. Datorită sprijinului acestor state, atât în plan bilateral, cât și în plan european, Republica Moldova evident va fi în poziție să obțină mai multe beneficii și mai mult sprijin din partea Uniunii Europene, atât pe linia promovării exporturilor, cât și eventual pentru atragerea mai multor investiții străine. Știm deja că mai multe companii franceze sunt foarte active pe piața de la noi din republică și aceste companii angajează oameni, plătesc impozite. Este interesul Chișinăului să atragă mai multe companii franceze, care ar putea crea locuri de muncă. Ori aceste investiții nu se fac automat, ele trebuie să vină în baza unor proiecte, în baza unor dialoguri, dar dialogurile trebuie lansate.
Europa Liberă: Și interesul economic, locurile de muncă țin și ele de capacitatea de persuasiune, cum ați zis, de politica externă a unui stat cum e Republica Moldova?
Nicu Popescu: Bineînțeles. Nici un investitor străin nu va crea locuri de muncă în Moldova fără a avea mai multe interacțiuni cu liderii acestei țări. Nici un președinte sau prim-ministru al unei alte țări nu va oferi Moldovei asistență substanțială fără a avea încredere în conducătorii Republicii Moldova, în planurile lor politice și economice de dezvoltare a țării. Această încredere nu se obține nici prin ambasade, nici prin videoconferințe. Aceste relații se construiesc personal de către președinți, prim-miniștri și miniștri ori parlamentari. Apoi să nu uităm că în Franța există și o diasporă foarte extinsă a Republicii Moldova, care, evident, are și ea anumite așteptări, așteaptă anumit sprijin atât din partea statului nostru, cât și prin interacțiunea cu statul francez. De altfel, diaspora Republicii Moldova din toate țările întotdeauna beneficiază de relații politice bune și de capacitatea autorităților de la Chișinău de a utiliza aceste relații politice bune pentru a apăra sau promova interesele diasporei. Ori în acest sens, repet, vizita Președintelui Republicii Moldova la Paris este foarte importantă. Eventual, bănuiesc că va fi o vizită și la Berlin sau în alte capitale, efectiv mai sunt și niște instrumente de protecție, de promovare a intereselor diasporei. Fără aceste vizite externe și Republica Moldova va avea de suferit, va avea de suferit economia, va avea de suferit diaspora în această situație. Toți acești ani de la urmă Republica Moldova a fost în incapacitatea de a promova o politică externă eficace pentru că liderii de la Chișinău nu erau acceptați în plan internațional. Această situație regretabilă anterior se schimbă acum, în aceste săptămâni și luni.
Europa Liberă: Dar cum rămâne relația pe dimensiunea estică?
Nicu Popescu: Această relație nu este determinată doar de intențiile și semnalele trimise de Chișinău. Evident, această relație depinde și de deschiderea Moscovei și a Federației Ruse. Deja am văzut în spațiul public că Maia Sandu și-a manifestat o deschidere foarte clară de a se angaja într-un dialog direct cu omologul său rus, Vladimir Putin. Acest semnal pozitiv a fost transmis. El a fost transmis inclusiv public și acum urmează să vedem în ce măsură și Federația Rusă este gata să intre într-o relație constructivă, respectuoasă și pozitivă cu Republica Moldova. Cel puțin din partea noastră, a Republicii Moldova eu văd această deschidere și ofertă de dialog. Dar întotdeauna în relațiile internaționale dialogurile pot fi edificate doar în cazul în care ambii parteneri sunt angajați în acest demers de normalizare a relațiilor. Deci, în acest sens, după mine, este absolut clar că Republica Moldova a trimis semnale că își dorește un dialog pozitiv cu Federația Rusă, dar probabil mai urmează a fi elaborat un calendar de acțiuni care nu depinde doar de Chișinău, dar și de Moscova. În fine, politica noastră externă nu trebuie interpretată doar prin prisma foarte îngustă a unei analize imediate a costurilor și beneficiilor fiecărei vizite în parte, ci a perspectivei de politică externă.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Articole recente

Stadiul alimentării cu apă în localitățile din România

În statistica de la sfârșitul anului 2019, Prahova figura cu 94 de localități (14 orașe și 80 de comune) care dispun de sistem public...

Centre speciale de vaccinare pentru profesori

De ieri, în Prahova funcționează două centre de vaccinare destinate exclusiv personalului din unitățile de învățământ și creșe. Acestea sunt amenajate în cabinetul medical...

Ioana Ghizilă a cucerit Cupa României cu Sepsi Sf. Gheorghe

Ploieșteanca Ioana Ghizilă, care a fost legitimată la echipa fanion de baschet feminin a municipiului Ploiești, a reușit o nouă performanță cu actuala sa...

FILARMONICA PLOIEȘTI, www.filarmonicaploiesti.ro

Concert Folcloric de Dragobete – 24 februarie 2021 Orchestra Populară “Flacăra Prahovei” a Filarmonicii “Paul Contantinescu” vă așteaptă miercuri, 24 februarie 2021, de la ora...

TEATRUL „TOMA CARAGIU”, www.teatruploiesti.ro

SecȚia DRAMĂ Vineri, 26 Februarie, ora 19:00; Sambata, 27 Februarie, ora 19:00 - PREMIERA - Sala Teatrului Toma Caragiu Ti amo, Maria!, de Giuseppe Manfridi, regia:...

Petrolul Ploiești, prima “finală” câștigată pentru play off

Petrolul Ploiești a obținut toate cele trei puncte în epilogul rundei a 16-a a Ligii a doua la fotbal, impunându-se, pe arena „Ilie Oană”,...